Om oss
Detta är SweMaintVår HistoriaMissionVåra värderingarVD har ordetManagementJobba hos ossUppförandekodVisselblåsning
Hållbarhet
Teknologi
Produkter
Verkstäder
Marknad
News
Senaste nyttMedia service
Kontakt
Till din tjänstHör av dig!
2019-02-19

Godstrafiken på järnväg till Göteborgs hamn ökar

Under 2018 transporterades 398 000 TEU till eller från hamnen på järnväg. Siffrorna var som starkast under årets sista kvartal då järnvägsburet containergods ökade med hela 27 procent.

– Att det långväga godset kommer tillbaka i allt högre takt är en tydlig signal om att förtroendet för containerterminalen växer i hela landet, säger Claes Sundmark, affärsområdeschef på Göteborgs Hamn.

Under året som gick ökade containervolymerna på järnväg in eller ut ur Göteborgs hamn med 13 procent. Volymerna ökade under året för att vara som starkast under sista kvartalet, då med en ökning om hela 27 procent.

Ökningen ska ställas mot det volymtapp som skedde mot bakgrund av de arbetsmarknadskonflikter som påverkade containerterminalen i Göteborgs hamn under 2017. Sedan dess har volymerna återhämtat sig succesivt – både de närliggande lastbilsvolymerna och sedermera även järnvägsgodset som oftast är långväga.

– Det närliggande godset kom tillbaka tidigt medan det långväga järnvägsburna godset har tagit lite längre tid. Att järnvägsvolymerna nu kommer tillbaka i stigande takt är en tydlig signal om att förtroendet för containerterminalen växer i hela landet, säger Claes Sundmark, affärsområdeschef på Göteborgs Hamn AB.

Mycket av det långväga exportgodset består av svenska basindustrivaror som stål, papper och trä. Detta fraktas i regel på tåg från inlandet eller ostkusten till Göteborgs hamn för vidare transport sjövägen till exportmarknader på kontinenten.

Ofta behöver godset lastas om till containrar i någon av Göteborgs hamns tre omlastningsterminaler i anslutning till containerterminalen. Omlastningen av sågade trävaror som byter transportslag mellan tåg och fartyg i Göteborgs hamn sköts till största del av operatören Mimab. Där har hanteringen ökat med närmare 20 procent för helåret 2018 jämfört med föregående år, och även hos Mimab var volymerna som störst under det fjärde kvartalet.

– Vi hade ett väldigt bra år och i synnerhet en fin höst där vi hade fullt upp, och trenden har hållit i sig in i 2019 med fortsatt stora volymer. Vi ser heller ingen tendens till avmattning framöver, snarare möjligheter till ytterligare ökning, säger Michael Bergman, vd på Mimab.

SweMaint AB är norra Europas ledande leverantör av underhållstjänster till vagnägare och andra operatörer av godstransporter på järnväg. Strategiskt placerade vid de stora knutpunkterna – från Malmö i söder till Kiruna i norr – erbjuder man ett komplett och närmast rikstäckande serviceutbud, som bland annat inkluderar förebyggande lok- och vagnunderhåll, hjulunderhåll, skadeavhjälpande reparationer och omfattande materialförsörjning. Företaget med säte i Göteborg, omsätter ca 600 MSEK och har runt 300 medarbetare.

SweMaint AB är norra Europas ledande leverantör av underhållstjänster till vagnägare och andra operatörer av godstransporter på järnväg. Strategiskt placerade vid de stora knutpunk-terna – från Malmö i söder till Kiruna i norr – erbjuder vi ett komplett och närmast rikstäckande serviceutbud, som bland annat inkluderar förebyggande vagnunderhåll, hjulunderhåll, skadeavhjälpande reparationer och omfattande materialförsörjning.

På 30 unika orter står i vår regi hjulförsörjningsprogram till buds – därutöver väntar 40 mobila verkstäder stand-by för akut felavhjälpning längs spåret och effektiv 24/7-bärgning och röjning. Allt sammantaget garantier för snabba ledtider enligt vårt motto ”Ju kortare stillestånd ju bättre affärer för kunden.”

Vår långa erfarenhet – vi har funnits i branschen sedan 1905 – i kombination med systematisk utveckling av vårt erbjudande utifrån fokus på och lyhördhet inför kundnytta, ger oss en unik position och plattform för att göra spårbunden godstrafik till ett ännu tydligare och mer konkurrenskraftigt alternativ.  

Företaget med säte i Göteborg, omsätter ca 400 MSEK och har runt 250 medarbetare i 12 verkstäder vid de stora järnvägsknutpunkterna i Sverige. Sedan 2007 ägs SweMaint AB av Malmöbaserade Kockums Industrier.

2019-02-19

Godstrafiken på järnväg till Göteborgs hamn ökar

Under 2018 transporterades 398 000 TEU till eller från hamnen på järnväg. Siffrorna var som starkast under årets sista kvartal då järnvägsburet containergods ökade med hela 27 procent.

– Att det långväga godset kommer tillbaka i allt högre takt är en tydlig signal om att förtroendet för containerterminalen växer i hela landet, säger Claes Sundmark, affärsområdeschef på Göteborgs Hamn.

Under året som gick ökade containervolymerna på järnväg in eller ut ur Göteborgs hamn med 13 procent. Volymerna ökade under året för att vara som starkast under sista kvartalet, då med en ökning om hela 27 procent.

Ökningen ska ställas mot det volymtapp som skedde mot bakgrund av de arbetsmarknadskonflikter som påverkade containerterminalen i Göteborgs hamn under 2017. Sedan dess har volymerna återhämtat sig succesivt – både de närliggande lastbilsvolymerna och sedermera även järnvägsgodset som oftast är långväga.

– Det närliggande godset kom tillbaka tidigt medan det långväga järnvägsburna godset har tagit lite längre tid. Att järnvägsvolymerna nu kommer tillbaka i stigande takt är en tydlig signal om att förtroendet för containerterminalen växer i hela landet, säger Claes Sundmark, affärsområdeschef på Göteborgs Hamn AB.

Mycket av det långväga exportgodset består av svenska basindustrivaror som stål, papper och trä. Detta fraktas i regel på tåg från inlandet eller ostkusten till Göteborgs hamn för vidare transport sjövägen till exportmarknader på kontinenten.

Ofta behöver godset lastas om till containrar i någon av Göteborgs hamns tre omlastningsterminaler i anslutning till containerterminalen. Omlastningen av sågade trävaror som byter transportslag mellan tåg och fartyg i Göteborgs hamn sköts till största del av operatören Mimab. Där har hanteringen ökat med närmare 20 procent för helåret 2018 jämfört med föregående år, och även hos Mimab var volymerna som störst under det fjärde kvartalet.

– Vi hade ett väldigt bra år och i synnerhet en fin höst där vi hade fullt upp, och trenden har hållit i sig in i 2019 med fortsatt stora volymer. Vi ser heller ingen tendens till avmattning framöver, snarare möjligheter till ytterligare ökning, säger Michael Bergman, vd på Mimab.

SweMaint AB är norra Europas ledande leverantör av underhållstjänster till vagnägare och andra operatörer av godstransporter på järnväg. Strategiskt placerade vid de stora knutpunk-terna – från Malmö i söder till Kiruna i norr – erbjuder vi ett komplett och närmast rikstäckande serviceutbud, som bland annat inkluderar förebyggande vagnunderhåll, hjulunderhåll, skadeavhjälpande reparationer och omfattande materialförsörjning.

På 30 unika orter står i vår regi hjulförsörjningsprogram till buds – därutöver väntar 40 mobila verkstäder stand-by för akut felavhjälpning längs spåret och effektiv 24/7-bärgning och röjning. Allt sammantaget garantier för snabba ledtider enligt vårt motto ”Ju kortare stillestånd ju bättre affärer för kunden.”

Vår långa erfarenhet – vi har funnits i branschen sedan 1905 – i kombination med systematisk utveckling av vårt erbjudande utifrån fokus på och lyhördhet inför kundnytta, ger oss en unik position och plattform för att göra spårbunden godstrafik till ett ännu tydligare och mer konkurrenskraftigt alternativ.  

Företaget med säte i Göteborg, omsätter ca 400 MSEK och har runt 250 medarbetare i 12 verkstäder vid de stora järnvägsknutpunkterna i Sverige. Sedan 2007 ägs SweMaint AB av Malmöbaserade Kockums Industrier.

Om oss

HållbarhetTeknologiProdukterVerkstäderMarknaderNewsKontaktVisselblåsning

Hitta oss

‍SweMaint AB
Vagnmakaregatan 1B
SE-415 72 Göteborg

Tel: +46 (0) 10 492 95 00info@swemaint.com

Org nr 556026-2544

Träffa oss

LinkedInYoutube