Om oss
Detta är SweMaintVår HistoriaMissionVåra värderingarVD har ordetManagementJobba hos ossUppförandekodVisselblåsning
Hållbarhet
Teknologi
Produkter
Verkstäder
Marknad
News
Senaste nyttMedia service
Kontakt
Till din tjänstHör av dig!
2020-09-08

SweMaint Hjulunderhåll dubblar svarvkapaciteten genom 25 MSEK investering

Att stärka förutsättningarna för den spårbundna godstrafikens konkurrenskraft, är SweMaint AB:s mission. Med rollen som norra Europas ledande företag inom reparations- och underhållstjänster för godsvagnar, kommer också ansvar att ständigt leverera, leverera rätt – och leverera till rätt pris. I sin strategiskt långsiktiga ambition höjer företaget nu åter servicenivån.  

Affärsområde Hjulunderhåll är central i företagets verksamhet och en viktig faktor för att godstrafiken bokstavligen ska rulla på. Under ett år passerar drygt 10 000 hjulpar företagets verkstäder. Med spetsteknik utförs tjänster som svarvning – en av landets få hjulsvarvar finns hos SweMaint – revision av lagerboxar och omhjulning.

Erbjudandet till marknaden består alltså i insatser som alla förlänger affären för speditören eller vagnägarkunden. Med gediget underhåll minskar driftskostnaderna och vagnens livslängd förlängs – krass ekonomi och samtidigt helt i linje med allas strävan mot ett mer hållbart samhälle, helt enkelt.

För att möta marknadens önskemål, ytterligare förkorta ledtider – och framförallt – anpassa hjulproduktionen till EU:s nya krav på bullerreducering som börjar gälla 1 januari 2021, dubblas nu hjulsvarvskapaciteten vid Göteborgsenheten.

Från och med årsskiftet får alltså godsvagnar och vagnar som körs i kontinental trafik inte ha gjutjärnsblock. De nya kompositblocken, som ersätter gjutjärnet, håller förvisso längre men sliter å andra sidan mer på hjulen varför svarvbehovet följaktligen ökar.

De nya reglerna införs i hela EU 2024 men länder som Tyskland och Schweiz börjar redan under innevarande år efterleva reduceringskravet. Resten av järnvägsvärlden har att successivt ställa om och anpassa sig. Däremot undantas i EU-direktiven vagnar i Sverige till 2032 med hänvisning till kallare väderleksförhållanden – till buds stående kompositblock fungerar inte tillfredsställande i minusgrader.

Investeringen för SweMaint totalt uppgår till runt 25 MSEK och inkluderar också byggnation av fundament och kringutrustning. Installation, intrimning och uppstart beräknas ta ca 6 veckor varefter produktion i liten skala parallellt med utbildning av medarbetarna påbörjas.

Vecka 36 påbörjades glädjande leveransen av den nya svarven, byggd i Spanien av Danobat, en av Europas ledande producenter av högpresterande verktygsmaskiner. Svarvens omfattning och komplexitet gör att den måste dellevereras vid fyra tillfällen med start måndag 31/8 för att avslutas tisdag 8/9.

– Från och med kommande vinter kommer vi att kunna erbjuda våra kunder en avsevärt högre kapacitet vad gäller svarvning av hjulpar. Investeringen i kringutrustning gör också att vi nu möter den större efterfrågan på kombinationen svarvning plus lagerrevision som marknaden flaggat för”, konstaterar Kari Arbelius, Chef hjulförsörjning, SweMaint.


För mer information, kontakta:

Peter Overup, Vd, SweMaint,
+46 705 45 87 24 eller peter.overup@swemaint.com

Hanns Sperling, Produktionschef, SweMaint,
+46 705 85 29 25 eller hanns.sperling@swemaint.com

Kari Arbelius, Chef hjulförsörjning, SweMaint,
+46 707 24 49 05 eller kari.arbelius@swemaint.com

SweMaint AB är norra Europas ledande leverantör av underhållstjänster till vagnägare och andra operatörer av godstransporter på järnväg. Strategiskt placerade vid de stora knutpunkterna – från Malmö i söder till Kiruna i norr – erbjuder man ett komplett och närmast rikstäckande serviceutbud, som bland annat inkluderar förebyggande lok- och vagnunderhåll, hjulunderhåll, skadeavhjälpande reparationer och omfattande materialförsörjning. Företaget med säte i Göteborg, omsätter ca 600 MSEK och har runt 300 medarbetare.

SweMaint AB är norra Europas ledande leverantör av underhållstjänster till vagnägare och andra operatörer av godstransporter på järnväg. Strategiskt placerade vid de stora knutpunk-terna – från Malmö i söder till Kiruna i norr – erbjuder vi ett komplett och närmast rikstäckande serviceutbud, som bland annat inkluderar förebyggande vagnunderhåll, hjulunderhåll, skadeavhjälpande reparationer och omfattande materialförsörjning.

På 30 unika orter står i vår regi hjulförsörjningsprogram till buds – därutöver väntar 40 mobila verkstäder stand-by för akut felavhjälpning längs spåret och effektiv 24/7-bärgning och röjning. Allt sammantaget garantier för snabba ledtider enligt vårt motto ”Ju kortare stillestånd ju bättre affärer för kunden.”

Vår långa erfarenhet – vi har funnits i branschen sedan 1905 – i kombination med systematisk utveckling av vårt erbjudande utifrån fokus på och lyhördhet inför kundnytta, ger oss en unik position och plattform för att göra spårbunden godstrafik till ett ännu tydligare och mer konkurrenskraftigt alternativ.  

Företaget med säte i Göteborg, omsätter ca 400 MSEK och har runt 250 medarbetare i 12 verkstäder vid de stora järnvägsknutpunkterna i Sverige. Sedan 2007 ägs SweMaint AB av Malmöbaserade Kockums Industrier.

2020-09-08

SweMaint Hjulunderhåll dubblar svarvkapaciteten genom 25 MSEK investering

Att stärka förutsättningarna för den spårbundna godstrafikens konkurrenskraft, är SweMaint AB:s mission. Med rollen som norra Europas ledande företag inom reparations- och underhållstjänster för godsvagnar, kommer också ansvar att ständigt leverera, leverera rätt – och leverera till rätt pris. I sin strategiskt långsiktiga ambition höjer företaget nu åter servicenivån.  

Affärsområde Hjulunderhåll är central i företagets verksamhet och en viktig faktor för att godstrafiken bokstavligen ska rulla på. Under ett år passerar drygt 10 000 hjulpar företagets verkstäder. Med spetsteknik utförs tjänster som svarvning – en av landets få hjulsvarvar finns hos SweMaint – revision av lagerboxar och omhjulning.

Erbjudandet till marknaden består alltså i insatser som alla förlänger affären för speditören eller vagnägarkunden. Med gediget underhåll minskar driftskostnaderna och vagnens livslängd förlängs – krass ekonomi och samtidigt helt i linje med allas strävan mot ett mer hållbart samhälle, helt enkelt.

För att möta marknadens önskemål, ytterligare förkorta ledtider – och framförallt – anpassa hjulproduktionen till EU:s nya krav på bullerreducering som börjar gälla 1 januari 2021, dubblas nu hjulsvarvskapaciteten vid Göteborgsenheten.

Från och med årsskiftet får alltså godsvagnar och vagnar som körs i kontinental trafik inte ha gjutjärnsblock. De nya kompositblocken, som ersätter gjutjärnet, håller förvisso längre men sliter å andra sidan mer på hjulen varför svarvbehovet följaktligen ökar.

De nya reglerna införs i hela EU 2024 men länder som Tyskland och Schweiz börjar redan under innevarande år efterleva reduceringskravet. Resten av järnvägsvärlden har att successivt ställa om och anpassa sig. Däremot undantas i EU-direktiven vagnar i Sverige till 2032 med hänvisning till kallare väderleksförhållanden – till buds stående kompositblock fungerar inte tillfredsställande i minusgrader.

Investeringen för SweMaint totalt uppgår till runt 25 MSEK och inkluderar också byggnation av fundament och kringutrustning. Installation, intrimning och uppstart beräknas ta ca 6 veckor varefter produktion i liten skala parallellt med utbildning av medarbetarna påbörjas.

Vecka 36 påbörjades glädjande leveransen av den nya svarven, byggd i Spanien av Danobat, en av Europas ledande producenter av högpresterande verktygsmaskiner. Svarvens omfattning och komplexitet gör att den måste dellevereras vid fyra tillfällen med start måndag 31/8 för att avslutas tisdag 8/9.

– Från och med kommande vinter kommer vi att kunna erbjuda våra kunder en avsevärt högre kapacitet vad gäller svarvning av hjulpar. Investeringen i kringutrustning gör också att vi nu möter den större efterfrågan på kombinationen svarvning plus lagerrevision som marknaden flaggat för”, konstaterar Kari Arbelius, Chef hjulförsörjning, SweMaint.


För mer information, kontakta:

Peter Overup, Vd, SweMaint,
+46 705 45 87 24 eller peter.overup@swemaint.com

Hanns Sperling, Produktionschef, SweMaint,
+46 705 85 29 25 eller hanns.sperling@swemaint.com

Kari Arbelius, Chef hjulförsörjning, SweMaint,
+46 707 24 49 05 eller kari.arbelius@swemaint.com

SweMaint AB är norra Europas ledande leverantör av underhållstjänster till vagnägare och andra operatörer av godstransporter på järnväg. Strategiskt placerade vid de stora knutpunk-terna – från Malmö i söder till Kiruna i norr – erbjuder vi ett komplett och närmast rikstäckande serviceutbud, som bland annat inkluderar förebyggande vagnunderhåll, hjulunderhåll, skadeavhjälpande reparationer och omfattande materialförsörjning.

På 30 unika orter står i vår regi hjulförsörjningsprogram till buds – därutöver väntar 40 mobila verkstäder stand-by för akut felavhjälpning längs spåret och effektiv 24/7-bärgning och röjning. Allt sammantaget garantier för snabba ledtider enligt vårt motto ”Ju kortare stillestånd ju bättre affärer för kunden.”

Vår långa erfarenhet – vi har funnits i branschen sedan 1905 – i kombination med systematisk utveckling av vårt erbjudande utifrån fokus på och lyhördhet inför kundnytta, ger oss en unik position och plattform för att göra spårbunden godstrafik till ett ännu tydligare och mer konkurrenskraftigt alternativ.  

Företaget med säte i Göteborg, omsätter ca 400 MSEK och har runt 250 medarbetare i 12 verkstäder vid de stora järnvägsknutpunkterna i Sverige. Sedan 2007 ägs SweMaint AB av Malmöbaserade Kockums Industrier.

Om oss

HållbarhetTeknologiProdukterVerkstäderMarknaderNewsKontaktVisselblåsning

Hitta oss

‍SweMaint AB
Vagnmakaregatan 1B
SE-415 72 Göteborg

Tel: +46 (0) 10 492 95 00info@swemaint.com

Org nr 556026-2544

Träffa oss

LinkedInYoutube